LUES DE FUNES
Veľký Hardcore odrb!
Kapela
LUES DE FUNES pre mňa znamená moc. Dá sa povedať, strašne moc. Ovlivnily ma
(teda ABORTION) svojim postojom k majorite, k životu a k celej scéne, ktorá už
vo svojom zárodku vykazovala veľkú dávku intríg! LDF zanechali za sebou jediný
album “The Great HC..odrb” , ktorý sa stal už medzi tým poriadne veľkým
zberateľským tromfom. Aj keď si dnes pustíte ich muziku a odstupom času
zistíte, že “je to nejaké divné” , tak nezúfajte. Vtedy bola doba taká!
Viackrát
som sa snažil skontaktovať niekoho z tejto formácie, až sa mi podarilo od
niekoho vyloviť mail na vokalistu/basáka Ďura , ktorý momentálne pôsobí ako DJ
(!). Sám som sa v tých rokoch 89-93 nachádzal v Bratislave v centre rodenia sa
prvej vlny scény a tak sme si zaspomínali na staré časy…a nikdy inak! (tento rozhovor, pôvodne bol otisknutý v TRHAVINE, ale bolo by ho škoda, nepredstaviť ho aj ostatným!!)
Takže
v prvom rade nám objasni, za akých podmienok a prečo skončil
s fungovaním LUES DE FUNES?
Lues skončil na vrchole svojej popularity a „slávy“, pokiaľ
v polo-undergroundovej scéne - ako vtedy bola hard/grind core scéna -
niečo také ako „sláva“ vôbec existovalo. Naše vysvetlenie rozpadu kapely, ktoré
sme v tom období stále opakovali, bolo že „stali sme sa moc slávni
a populárni“. Rozpad Luesu možno v tomto kontexte chápať ako posledný
kokotistický song celého projektu: dobrovoľný rozpad na vrchole popularity.
Táto popularita mala svoje konkrétne prejavy, ktoré nás
v tom období trocha zaskočili. Išlo hlavne o desiatky listov od
fanúšikov so žiadosťou o prijatie do „fanklubu“, ktorý každá poriadna
kapela vtedy musela (a asi aj dnes musí) mať. Najskôr sme trpezlivo odpovedali,
že Lues žiadny fanklub nemá a ani nebude mať, neskôr sme si kvôli vlastnej
zábave z týchto ľudí začali robiť srandu, ako napr. že podmienky prijatia
do fanklubu sú veľmi náročné: IQ testy, testy fyzickej zdatnosti a tak,
prejdú len najlepší...J Na druhom / poslednom turné Luesu na východnom
Slovensku (kde bola kapela mimoriadne populárna) sme si „vychutnali“ status H/C
hviezd: starostlivosť od organizátorov vrátane vozenia na koncerty, plné kluby,
podpisy fanúšikom atď. Vtedy sme si povedali, že sa na to vyjebeme, keď deckám
ide iba o podpisy a členstvá vo fankluboch...
Samozrejme, úplne také jednoduché to s tým rozpadom
nebolo, boli tam aj iné dôvody. Ďalší z nich –
ktorý som si však uvedomil až s odstupom času – bol, že Lues
vlastne svojou dovtedajšou tvorbou a vystupovaním kompletne povedal svoj
message, a už ďalej nebolo k tomu čo dodať. Ako keby na konci albumu
bola bodka a ďalšia veta by bola zbytočná - bolo by to iba ďalšie
(zbytočné) opakovanie starých pesničiek a tém.
Napriek tomuto „rozpadu“ sme sa však my traja z kapely
neprestali stretávať, mali sme garáž kde sme si stále chodili zahrať, chodili sme spolu na pivko, kecali o muzike. Lues
však už bol pochovaný. Rozmýšľali sme o novom projekte, aj sa niečo
skúšalo, ale nakoniec z toho nebolo nič.
V dnešnom kontexte, kedy sa o Luese občas hovorí a
píše ako o „legende“, sa dobrovoľná „samovražda“ kapely môže javiť ako úspešný
„marketingový“ ťah na ceste k statusu legendy, podobne ako je to
u všetkých mŕtvych rockerov od Hendrixa po Cobaina, a ďalej. Nás však
vtedy samozrejme nič také nenapadlo, robili sme len to čo sme intuitívne
cítili. Myslím si ale že to bolo aj tak lepšie jak keby sme sa silou mocou
držali svojich dobytých pozícií a keď by nám došla inšpirácia tak všetci
by videli jak sa opakujeme, vydávame horšie a horšie albumy, robíme horšie
koncerty a nakoniec aj jak nám rastú bruchá a plešiny... J
Ďuro v rozkvete |
Počul som, že ešte stále udržiavate medzi sebou kontakty.
Nenapadlo vás oživiť niekedy LDF?
Kontakty udržiavame stále, aj keď nie tak často ako predtým,
kedy sme sa pravidelne stretávali na jednej chalupe v Skýcove, kde sme si
na španielkách vždy zahrali zopár grind-folkových pesničiek.
„Verejné“ oživenie Luesu by bolo úplne zbytočné. Jediný
dôvod by mohol byť že by sme si chceli na pomerne už staré H/C kolená ešte
niečo dokázať a zachytiť pár nostalgických vyprchaných momentov bývalej
„slávy“. O to nám ale nikdy nešlo a nemáme si čo dokazovať ani teraz.
Možno by sme potešili pár bývalých fanúšikov ktorým by sa vynorili nostalgické
spomienky na staré časy, a možno by sa našlo aj pár „mladých“ ktorí by sa
chytili, ale to by bolo všetko. Lues ako súčasnosť mal význam vtedy kedy hral,
po tom ako sa rozpadol je už len históriou so svojimi artefaktmi (nahrávky,
plagáty koncertov atď...), ktoré budú (dúfam) onedlho prístupné na web stránke.
Život sa za tých 16 rokov pohol ďalej a my všetci traja sme už úplne
niekde inde, nielen čo sa týka životnej situácie, ale aj hudobného vkusu,
a Lues je aj pre nás osobne históriou ktorá bola vtedy, skončila,
a nemá zmysel sa k nej vracať v podobe nejakých comebackov.
Maroš |
Miro Makyta bol bubeník, podľa mňa jeden z najlepších
bicmenov daného štýlu vo vtedajšom Československu, a to mal ledva 18
rokov! Na jeho guľometných dvojkopákových paľbách stál inštrumentálny prejav
Luesu. Nebál sa ničoho, ani keď si 7 palcový singel Pungent Stench pustil na 45
rpm namiesto na správnych 33 rpm, a podľa neho potom 3 týždne (kým zistil
svoj omyl) cvičil rýchlosť a techniku, presvedčený že je to najdokonalejší
grindcorový bubeník, jasne predčiaci Micka Harrisa z Napalm Death.
Miro sa pred nedávnom rozhodol že musí vytvoriť niečo čo
stojí na pevnejších základoch než efemérne tóny hudobných produkcií, a tak
postavil dom. J
Maroš Horniak bol (nebustrový) basák kapely, zároveň
„copywriter“ Luesu ktorý vymyslel rozhodujúce srandistické hudobné aj textové
fragmenty, vytvárajúce typický Luesácky štýl a prejav. On napríklad
vymyslel aj názov kapely. Keď mu išla karta, svojimi medzipesničkovými hláškami
zabával publikum na koncertoch.
Ako (zatiaľ) jediný z kapely sa vo svojej rodine venuje
výchove novej de-generácie, a počul som, že ho v poslednej dobe baví
práca na záhradke, neviem čo tam pestuje.
Moje meno je Juro Plánovský a hral som na bustrovanú
basu. Z Luesákov som bol najviac namotaný na to, čo sa potom neskôr
označovalo ako „hardcorová scéna“. Najviac som chodil po koncertoch
a zoznamoval sa s ľuďmi „zo scény“, zaujímal sa o nové kapely
a kecal o horúcich témach, ktoré v tom období v tejto subkultúre
rezonovali, čiže som mal v kapele na starosti
„ideológiu“. Pamätám sa ako som sa raz v garáži vyjadril že musíme robiť
takú muziku aby sme zostali „v scéne“, na čo ma Maroš (oprávnene) vysmial.
V súčasnosti som grindcorový svadbový DJ. J
Miro, otrok Pungent Stench EP |
Takže pseudonym DJ Profesor Zaplátaný je už celkom
zabehnuté meno. Aké vidíš rozdiely v týchto scénách? Trocha mi tvoj osud
pripomína spomínaného Micka Harrisa, nie?
Neviem vôbec posúdiť
či je môj súčasný dídžejský nick Profesor Zaplátaný zabehnuté meno (moc sa mi
to nezdá), a ani bližšie nepoznám osud Micka Harrisa, o ktorom som
počul naposledy keď mal projekt Scorn.
Čo sa ale týka
rozdielov v „scénach“ (asi máš na mysli rozdiel medzi spomínanou hardcorovou
scénou a „dídžejskou“ scénou), ja osobne sa na všetko čo súvisí s verejnou
prezentáciou hudby, či už na koncertoch alebo na parties, pozerám rovnako, bez
ohľadu na štýl. Vždy ide o nejaký pocit a energiu, ktorý hudba má
v tých ľuďoch vyvolať, vytrhnúť ich z bežného vnímania skutočnosti
a dodať im nejaký mimoriadny zážitok. Každý človek je citlivý na iné
pocity a energie, preto u jedného funguje grind core, u ďalšieho
reggae a u tretieho nu jazz alebo house. V čase LDF sme boli
nadstavení tak, že tie pocity ktoré sme cez ten svoj luesácky message
vyjadrovali, sa najlepšie komunikovali grind corom. Čas však beží a ľudia
sa menia nielen fyzicky, ale aj pocitovo a energeticky. A aj keď sme
(dovolím si to tvrdiť aj za Maroša a Mira) v tomto zmysle, ako som už
spomínal, síce úplne inde ako sme boli pred šestnástimi rokmi, hudba
a mimoriadne zážitky s ňou spojené stále hrajú v našom živote
dôležitú, výrazne pozitívnu úlohu.
S Bratmi v triku |
Je pre mňa zaujímavé počuť že „HC
odrb“ sa stal kultom. Nepohybujem sa v H/C/grind/trash/metal scéne, takže
neviem aké hodnoty sa tam čomu prikladajú, ale samého by ma zaujímalo na
základe čoho je doska takto vnímaná...
No ale naspäť k histórii. Po
revolúcii 1989 sa pre metalové a punkové kapely otvorili dovtedy nevídané
možnosti. Za socíku boli „úpadkovou“ západnou kultúrou (aj keď na záver režimu
si niektorí kapitáni soc-showbiznisu uvedomili že sa na ich popularite medzi
mladými ľuďmi dá vcelku dobre vyryžovať), ale po revolúcii a v prvej
polovici 90tych rokov, kým došlo techno a elektronika, boli bustrové
gitary vlastne popovým zvukom - veď aj napr. Peťo Nagy ich začal vo svojej
hudbe používať a nechal si narásť metalistické háro. J Všetky metalové, punkové, ale aj nové H/C
kapely dostali okamžite od staro-nových predstaviteľov showbiznisu lano
s ponukou na management, organizáciu koncertov, vydanie a distribúciu
albumov. V Čechách sa túto scénu podarilo ovládnuť Kočandrlemu a jeho
firme Monitor, ktorá sa snažila podchytiť a vydať všetky nové „tvrdé“ kapely,
bez ohľadu na to či to boli pankáči alebo náckovia (vydali aj Orlík alebo
Hubert Macháně). V Bratislave podchytil vtedajšiu silnú bratislavskú
punkovú scénu (Zóna A, Slobodná Európa, Ex Tip atď.) Slovkoncert (premenovaný
na RockPopJazz) a vydavateľstvo Opus, pre nás symboly slovenského
socialistického popu. Keď potom pankáči začali v „štátnom“ Opuse postupne
vydávať svoje albumy, v Luese sme z toho mali dosť srandu
a začali sme pre seba túto scénu označovať ako „štátny punk“. J Tento „pojem“ („štátne“ kapely, „štátnici“)
sa neskôr v našej partičke celkom uchytil a často sa používal
v bežnej konverzácii na označenie všetkých kapiel (nielen punkových), čo
sa chceli presadiť v rámci „oficiálnej“ hudobnej scény, ktorá stále trochu
smrdela socializmom. Napr: „Čo je to za kapela čo tam bude hrať? Áááále neviem,
nejakí štátnici... Jebať na nich.“ Atď... J Dokonca aj Kokotor mal
jednu pesničku s názvom „Bratislavský štátny punk“!
Ale naspäť k tej doske.
Napriek všetkým možnostiam, kedy dokonca Kočandrle a Monitor ponúkali
Luesu spoluprácu, sme sa držali striktného DIY postoja a chceli sme si
dosku vydať buď sami alebo na nejakom malom nezávislom labeli, ktoré sa už
pomaly darilo rozbiehať aj napriek presile bývalých socialistických
a teraz kapitalistických showbiznisových kádrov. Martinovi Valáškovi sa na
Morave podarilo rozbehnúť Malárie records (funguje dodnes), Míra Pátý rozbiehal
v Čechách Day After records (tiež fungujú dodnes). My sme sa dali dokopy
s partičkou okolo internátneho rozhlasu IRŠ
Tlis v Mlynskej Doline (kde sme vtedy ja s Marošom bývali), ktorej
hlavnými mozgami boli Miloš Spišák a Vlado „Maky“ Talian. Chaloši síce
nemali taký ortodoxne vyhranený hudobný vkus ako my, ale mali sme veľa
spoločných názorov, hlavne čo sa týkalo nezávislosti na (nielen hudobnom)
systéme. Miloš s Makym chceli založiť record label v duchu britskej
„nezávislej“ scény (ako bol napr. 4AD) a vydávať na ňom slovenské veci
ktoré boli mimo hlavný hudobný prúd. Tak vznikol ZOON records, na ktorom neskôr
vyšli perličky ako Maťkovia, prvý Ali Ibn Rachid, vtedajšie Burlasove projekty,
prvá Ľahká Múza. Ale TLIS 001 bol práve LDF a Great HC odrb. Robili sme to
úplne na kolene v IRŠku na Mlynoch, mix a majky dodal Miro Pich čo robil
zvukára v klube na Kominárskej, nahrávalo sa na 4-stopový Tascam
kazeťák... L Pre vylisované dosky sme osobne išli do
Lodeníc na rodičovskom žiguláku kombi, po
nociach sme zlepovali obaly. Nahrávka je na dnešné pomery určite veľmi zlá,
nedynamická, nevyvážená, ale technická dokonalosť bola jednou z vecí
o ktorú Luesu nikdy nešlo na prvom mieste. Boli sme všetci šťastní že sa
nám podarilo urobiť nezávislý a slobodný krok vo svete v ktorom stále ešte
bolo cítiť tlak „systému“, ktorý nerád videl slobodné, individuálne prejavy
mladých ľudí.
Ešte by som chcel spomenúť IRŠáka
Čoka - autora obalu dosky, ktorý perfektne graficky vystihol Mrdlíkovskú
filozofiu kapely.
Ináč na margo ľudí zo ZOON records
– tí istí ľudia (Maky, Miloš) neskôr založili Rádio Ragtime, ktoré sa stalo
v 90tych rokoch kľúčovým médiom šírenia alternatívnej kultúry
v Bratislave. Patrí im veľký rešpekt.
Vylisovalo sa 1500 kusov a logicky sa za tie roky
všetky predali. Dnes, kedy sú vinyly dosť cenenou trofejou, si viem predstaviť,
že doska Luesu je pre fanúšikov hard/grind coru celkom vychytaná raritka.
Kuriozitou je, že asi pred piatimi rokmi sa
v bratislavskom Artfóre objavili vinyly zo ZOON records, ktoré
boli zabudnuté niekde v sklade Pavian records, ktorým Miloš všetky
„prebytky“ dal na predaj. Je iróniou hardcorového osudu, že medzi doskami
Csudai/Burlas, Ali Ibn Rachid a Sleepy Motion bolo - takmer 10 rokov po
tom čo doska bola hlásená ako vypredaná - aj 10 kusov Luesov! Kus po 50 SK!
Kúpil som vtedy všetky a rozdelili sme si ich s Mirom a Marošom,
ako darčeky pre frajerky a kamarátov... J
Neoslovoval vás niekto, že to vydá na CD?
Môj starý kamoš Strapo, dlhoročný zaslúžilý pankáč
z Nového Mesta, mi svojho času (nie tak dávno) spomínal, že Martin Valášek
by to chcel vydať pod Maláriou na CD alebo na kazete. Nikdy sme to ale
nedoriešili, a dnes sa mi to už - v čase mp3jok a broadbandu -
zdá zbytočné. Ako som spomínal, chystá sa stránka www.luesdefunes.com, kde by mali byť
zavesené a stiahnuteľné všetky veci ktoré Lues nahral, aj tie z dema
„Deflorácia ritnej blany“ a aj z nejakých koncertov. Tak tí čo majú
záujem môžu pozreť tam.
Počet koncertov viem presne, lebo som to dával dokopy kvôli
príprave web stránky – bolo ich 23. Prvý bol v januári 1990 v Novom
Meste n.V., posledný v Košiciach v júni 1991. Hrali sme iba na Morave
(hlavne v Brne, kde sme hrali viackrát zásluhou kamarátov zo Skimmed)
a na Slovensku, takže žiadnu medzinárodnú kariéru sme neurobili. L
Prvého mája 1990 sme mali hrať vo Viedni na akcii na podporu slobodných rádií,
ale organizátori zabudli že potrebujeme aj nejaký aparát, tak sme tam nakoniec
hrali na španielky cigánske pesničky a celkom to aj malo úspech... J
Ako si spomínáš na Bratislavské koncerty, povedzme v
Materskej škôlke! Ako ste sa tam vtedy dostali?
Spomínam si na to veľmi dobre, napriek tomu že sme sa tam
dosť často celkom slušne najebali.
Bolo to takto: Ivan Lobík bol basák z A.H.C., čo bola
kapela spriaznená s Luesom nielen spoločnou garážou, ale aj silnými
priateľskými a personálnymi (Miro Makyta v nej „spieval“) väzbami.
Ivan bol z Rače a poznal tam kopec ľudí – jeho spolužiačka
z gympla robila správkyňu „Klubu KDH“, čo bol priestor bývalej škôlky.
Priestor sa nám zdal akurátny na klubové koncerty, kde dojde max. 100 ľudí, tak
to s ňou dohodol. Bol tam nejaký starý teslácky apec cca 2x200 W, čím sme
to ozvučili. Všetko bolo v duchu Luesáckeho postoja D.I.Y. a M.O.Š.
(mimo oficiálnych štruktúr). Sami sme kreslili, kopírovali a vylepovali
plagáty. Sami sme si vyberali prachy, z čoho sa platili náklady a
„honoráre“ kapelám, sami sme to zvučili. Dva koncerty boli hore v tom
Klube KDH, potom sa Ivan niekde v krčme pri borovičke zoznámil s chlapíkom
čo mal na starosti KS Experiment (Kultúrne Stredisko Experiment J
), čo bola ďalšia bývalá škôlka, trochu väčšia a nie tak od ruky. Tam sme
urobili cca 8 akcií. Boli to výborné koncerty, okrem dosť známych moravských
H/C kapiel Skimmed a SRK tam po rozpade Luesu hrali aj Poliaci Apatia
a Nemci UFD. Štafetu v KS Experiment potom po nás prebrali ďalšie
partičky - bol som tam neskôr napr. na koncerte Testimony, ktorí vtedy boli vo
svojich úplných začiatkoch.
Jediná vec čo ma trocha sere je, že sa nezachoval žiadny
video záznam z týchto akcií. Pritom si pamätám že minimálne 2 akcie sme
nahrávali na videokameru, ale kazety sa niekde stratili alebo premazali.
Projekt KOKOTOR vlastne vznikol na popud čoho?
Predovšetkým, chcel
by som pripomenúť a vzdať hold Kozovi, jazzovo-metalovému basákovi
z Nového Mesta n.V., ktorý vymyslel názov Kokotor. Bolo to pri
príležitosti rebrandingu novomestskej trash formácie Agresor - Kozo vymyslel
vtedy 3 návrhy: Vajcovod, Gloglometik a Kokotor. My sme potom jeho nápad
prebrali, aby sme tak pomenovali projekt, ktorého úlohou (jak bolo písané aj
v noticke vo vtedajšom Rock Pope) bolo „vtierať sa na akcie organizované
„štátnou“ kultúrou a svojou zbesilou provokačnou improvizáciou tam šíriť
paniku a chaos až „do posledného diváka“...“ J
Kokotor sme dali dokopy
vlastne na popud kokotizmu metalistickej scény. Na jar 1990, keď Lues ešte
hrával s thrash metalistami (Acheron, Šakal), sa v Camelke
v Karlovke konal Thrash attack II., koncert nových tvárí thrash
metalovej scény v BA, kde mal hrať aj Lues. Mnohí fans si určite spomínajú
aj na Thrash attack I., prvý veľký thrashový koncert po revolúcii, ktorý bol
v januári 1990 v sále Hydrostavu pri Slovnafte. Na tejto akcii sa
predstavila prvá generácia slovenských thrash-kapiel: Acheron, Šakal, Agresor (neskôr
rebrandovaný na Imbecilofília) a hral tam práve aj Lues, pre ktorý to bol
druhý koncert vôbec. Bola to veľmi úspešná akcoška – prišlo cca 500 ľudí a
všetky kapely sa neskôr vo svojich scénach vcelku úspešne presadili.
No ale späť
k tej dvojke, ktorá dala vzniknúť Kokotoru. Lues bol na akcii
organizátorsky zainteresovaný, čo sa týkalo zostavovania line-upu. Headlinerom
akcie mal byť Terminátor z Moravy, v tom čase československá
thrashová špička. Zvrat nastal keď sa ukázalo, že na koncerte sa objaví aj
promotérka z viedenského klubu Rock Haus (dnes Planet Music), ktorá
potenciálne lovila talentované kapely na svoje akcie v Rakúsku. Vtedy
metalistickí chlapci začali neuveriteľne intrigovať, lebo sa pred nimi objavila
vidina šilingov a kariéry vo vysnívanom kapitalizme. Predovšetkým nechceli
pozvať Terminátor, lebo – ako sa vyjadrili - „...oni sú moc dobrí...“. Okrem
toho sa na akciu votrela aj jedna už zabehanejšia metalová kapela, ktorá tam
pôvodne vôbec nemala hrať, ale tiež chcela ísť do Rakúska. Táto poskytla kvalitnú
pódiovku, na ktorej ale mali hrať len kapely „prvej ligy“, a ostatné
(medzi nimi Lues) si mali zohnať svoje vlastné bubny a aparáty. Pôvodne
sme sa na to chceli úplne vyjebať a neísť tam hrať, ale keďže plagáty už
boli vylepené a dalo sa predpokladať že tam nejakí fanúšikovia LDF dojdú,
tak nám v hlave skrsla myšlienka projektu úplnej antihudobnej kokotiny –
kapely, kde každý hrá na to na čo vie hrať najmenej (prípadne nevie hrať vôbec)
a kde texty sú iba voľnou kombináciou cca 10 slov, ako hovno, srať, jebať,
kokot.... atď. Kokotor sa nám na Thrash attacku II. podarilo úspešne
odprezentovať, a hneď si začal šíriť svoje dobré meno
v metalistickej a hardcorovej verejnosti. Treba však dodať že
viedenská promotérka ho na koncertovanie v Rakúsku nepozvala... L
Kokotor mal potom
ešte dva koncerty – na jednej punkovej akcii v Leopoldove (už po rozpade
Luesu) a potom vrchol jeho kariéry – koncert v RockPopJazze.
Je sranda že
Kokotor, napriek tomu (alebo asi práve preto J ) že to bola taká kokotina, si vcelku rýchlo
získal povedomie a uznanie v hardcorovej scéne, dokonca aj mimo nej.
Mnohí fans sa dožadovali nahrávky, a tak bola z nemuzikantov
a ľudí bez hudobného sluchu vytvorená improvizovaná štúdiová zostava,
ktorá v IRŠku na Mlynoch za cca 20 minút, v reálnom čase, nahrala
demo s názvom Total Brutal Fekal Metal.
Tie fesťáky si celkom dobre pamätám. Nepozerala sa vtedy na vás táto „Bratislavská prvá liga“ ako na outsiderov?? Čo predpkladám vám strašne vyhovovalo! hehe
Neviem ako sa na nás vtedy pozerala ako to ty nazývaš
„Bratislavská prvá liga“, ale faktom je že Lues bol už vtedy hudobne aj
názorovo úplne inde ako tieto partičky. Mali sme už vtedy za sebou prvý vlastný
„DIY“ koncert v spomínanom Klube KDH v Rači, už sme mali nadviazané pevné
putá so Skimmedom a Martinom Valáškom, takže sme vôbec metalistov
nepotrebovali, tak isto ako oni nepotrebovali nás. Bola to posledná spoločná
akcia po ktorej sa naše cesty definitívne rozišli a každý si robil svoje
akcie – my sme potom v septembri urobili práve v Camelke (na klubové
pomery) veľký koncert spolu so Skimmed a AHC. A čo si o nás
metalisti mysleli nám bolo absolútne jedno a vôbec to neovplyvnilo naše
pocity a už vôbec nie postavenie Luesu v bratislavskej hudobnej
scéne.
Zvyknú ešte ludia spomínať legendárny koncert ako
predkapela EDITORu, keď zo sály odišiel každý
a vypli vám elektriku a aj tak sa hralo ďalej!
Ide o koncert
Kokotoru v RockPopJazze v júli 1991 – tento koncert sa stal dosť
slávny hlavne vďaka recenzii v Rock Pope.
RockPopJazz bol klub
showbiz-kádrov z bývalého Slovkoncertu (ináč ide o priestor na
Jakubovom námestí, kde je dnes divadelný klub Štúdio 12), okolo ktorého sa
grupovali kapely, ktoré sme v Luese a Kokotore označovali ako
„štátne“. Logicky to bola ideálna pôda pre Kokotor, ktorý by sa tam mohol
votrieť a ponasierať tam pár štátnikov. Jindro Vídeňský z Acheronu
tam mal nejaké známosti a vplyv, tak sme ho otravovali dovtedy, až vybavil
že si Kokotor mohol zahrať ako predkapela Editoru.
Na akciu sme sa
dobre pripravili. „Filozofiu“ kapely sme rozšírili o ďalší bod:
v Kokotore hrá čo najviac ľudí, hranicou je veľkosť pódia. Každý si
vyberie to čo nevie: buď hudobný nástroj, alebo backing
zbor, alebo tanečná sekcia. Dali sme echo všetkým kamarátom a fans Luesu
a Kokotoru aby došli a zapojili sa. Keď sa pred koncertom začali do
RockPopJazzu zliezať ľudia a všetci tvrdili že sú z Kokotoru,
organizátori začali byť fest nervózni. Pýtali sa koľko nás je a my reku
30-40, záleží to od toho či prídu aj tanečnice. To ich už nasralo úplne
a tak nám dali napísať zoznam mien aj s rodnými číslami a že kto
nebude na papieri toho už potom nepustia. Miro Makyta tam ešte nebol tak sme ho
tam napísali, a keď prišiel a oznámil že je z Kokotoru, tak ho
hľadali v tom zozname. Keď ho tam našli tak mu dali dopísať rodné číslo.
Keď Miro videl na papieri zoznam mien členov Kokotoru tak ich začal číslovať,
bolo ich cca 20. Potom sa pozrel na chlapíka na bráne a spýtal sa: A kde
sú ostatní? J
Ďalšou vecou ktorú
sme na tom koncerte poriešili bola „protestná nóta“. Keďže na plagátoch bol
názov kapely zcenzurovaný na K.....R, naklepali sme na stroji veľmi úradne
znejúci text o „zbabelej cenzúre“ a odovzdali ho vedeniu klubu,
s tým, že čakáme zmysluplné vysvetlenie celej veci. Vysvetlenie neprišlo,
ale dozvedeli sme sa že v RPJ z toho mali dosť srandu a že
dokonca sa tento textík dostal do rúk Jarovi Filipovi, ktorý ho vcelku ocenil.
Btw, text protestnej nóty sa zachoval a mal by byť ako historický artefakt
vyvesený na spomínanej web stránke LDF.
Pred produkciou
Kokotoru zaznel prejav, kde sme ďakovali vedeniu klubu RPJ za to, že umožnilo
Kokotoru splniť si svoj sen a zahrať si na jeho pódiu. Samotné hranie nemá
zmysel opisovať, lebo to bolo to posledné o čo tam išlo. Je pravda že na
konci zvukár stiahol šable a organizátori nás nemohli dostať z pódia,
ale po tom všetkom už vedeli o čo ide a pozerali sa na nás
ľútostivými pohľadmi, asi tak ako sa pozeráme na mentálne retardované detičky.
Bol tam redaktor
Rock Popu Špulák ktorého sa nám tiež podarilo nasrať, keď sme mu tvrdili že
koncert bude trvať 20 hodín. Ale potom napísal dobrú recenziu do Rock Popu,
ktorá, ako som už spomínal, veľmi výrazne posilnila povedomie o „kapele“.
Myslíš si, že v týchto časoch by ste vedeli ešte
osloviť ľudí, predsa ste len hrali nadčasovú muziku, ktorá nemá a asi ani
nebude mať následovníkov?
Neviem či by sme ako Lues teraz dokázali osloviť ľudí, ide
o to či to myslíš ako „comeback“ - čo som už spomínal že by bola kokotina
- alebo že by sme stále hrali a ešte teraz by sme boli „in“. To si tiež nemyslím
lebo platí čo som spomínal: že Lues povedal čo mal a rozpadol sa. Možno
v tom je tá (ako to ty nazývaš) „nadčasovosť“, že to nebolo zbytočne
kontaminované ďalšími kokotinami.
A tí nasledovníci? Určite nejakí sú, aj nejaká
inšpirácia tu asi bola, aj keď nie v čisto grindcorovej podobe. Lebo hudba je univerzálny jazyk - štýly a prostriedky sa menia ale podstata
zostáva, a tá istá vec sa dá vyjadriť rôznym hudobným jazykom, či už ide
o H/C, punk, hiphop, reggae alebo elektroniku. Slovenská H/C scéna sa
ďalej rozvinula, prišli Testimony, Nonconformist, začali sa robiť koncerty na
garážach. To bolo bezprostredné pokračovanie DIY filozofie, na ktorej stála
existencia Luesu. Vulgarizmovo-pičovací jazyk hiphopu, ktorý sa dnes
v pohode vydáva na „nosičoch“, je tiež niečo čo ma celkom potešilo, lebo
Lues (a jeho bočák Kokotor) bol v tomto ohľade vo svojom období
považovaný za extrém, dnes by však patrili už medzi umiernených. J Takisto, kopec elektronických, noisových
a iných súčasných projektov, ktoré sa snažia búrať hranice medzi štýlmi
a spochybňovať zabehané postupy, ako aj spájať (zdanlivo) nespojiteľné
a prekvapovať poslucháčov nečakanými
nápadmi - v tomto všetkom ja osobne nachádzam pocit ktorý sme sa v Luese
snažili vyjadriť a posunúť ďalej medzi ľudí. Takže vôbec nemám dojem že by bol
Lues na Slovensku nejakým spôsobom neprekonaná kapela, iba doba sa zmenila
a došli nové veci, ktoré síce nie sú grind core s jazzovými prvkami
a vulgárnymi textami, ale možno v súčasnosti lepšie „vyjadrujú názory
a postoje celej mladej generácie“. (čo bola známa socialistická pop-music
fráza, ktorú sme v Luese mimoriadne obľubovali... J )
Počúváš momentálne ešte tvrdú muziku, až ano, tak aké
kapely ťa momentálne oslovujú?
Dúfam že ťa nesklamem, ale tvrdú muziku vôbec nepočúvam.
Teda aspoň muziku metalovo-punkového typu so zbustrovanými gitarami, lebo: čo
je to vlastne „tvrdosť“ v muzike? Je to stála úroveň hluku, rýchly rytmus
alebo „ukričaný“ spev? Počúvam veľa elektroniky, dubu, reggae ale aj také
úchylky ako ruský rock alebo srbský folk. Medzi tým je dosť vecí ktoré by
sa aj dali označiť ako „tvrdé“, ale zbustrované gitary ma (žiaľ) prestali baviť
už hodne dávno.
Takže vytvorenie Webstránky
bude definitívne posledná vec, ktorú vrátite tejto spoločnosti?
Áno – tak ako bol rozpad Luesu
bodkou za tvorbou kapely, tak bude web stránka bodkou za históriou kapely. Ako
som už spomínal, bude tam komplet muzika na stiahnutie, ale aj texty,
rozhovory, recenzie, scany plagátov, nejaké fotky + Kokotor story, takže Lues
už pravdepodobne príde o status záhadnej a „legendárnej“ kapely, ktorá sa
zrazu vytratila a nič po nej nezostalo. Potom to bude už len na hudobných
historikoch zo SAVky, aby „story of Lues“ zasadili do kontextu svojich teórií.
Keby šlo cestovať v čase
a mohol by si sa vrátiť do čias „slávy“ LDF, čo by si robil ináč ?
Bol by som si dal väčší pozor aby sa nestratili spomínané
videokazety z koncertov v Experimentke. Aby sa v budúcnosti naše
decká mohli zabávať na tom aký boli tatkovia kokoti keď boli mladí... J
/Lepra/
skvele interview, tak dobre som sa davno nepobavil!
OdpovedaťOdstrániťHow To Get Your Ex Lover/Partner/Boyfriend/Girlfriend/Wife Or Husband Back
OdpovedaťOdstrániťI was married for 16 years to a loving mother and wife. We had 2 children together who are now 11 & 13. I reconnected with an old girlfriend from college on Facebook and we began an affair and I left my wife. The woman I had an affair with is a wonderful woman and I love her too and our kids had begun accepting the situation and my wife has kind of moved on, but not in love with the man she is seeing. I thought I fell out of love with my wife and I felt terrible about what I did to her - she is a good woman and I don't know what came over me. I decided to try and get her back and I was recommended to Lord Zakuza for help to get reunited with my wife and within 48 hours after I made contact with Lord Zakuza my wife decided to work things out with me and now we are back together with our children living as one happy family. I really don't know the words to use in appreciation of what Lord Zakuza did for me but I will say thank you sir for reuniting I and my family back. For those in trying times with their marriages or relationship can communicate with LORD ZAKUZA through the below informations.
Website via: lordzakuzaspells.com
WhatsApp/call/text: +1 740 573 9483
Email: Lordzakuza7 @gmail. com
Napiš mě prosím Tvé tel. Číslo, musím s Tebou mluvit! Jen v dobrém....
OdpovedaťOdstrániť